Este drumul aflat la cea mai mare altitudine din lume, 4.693 de metri, peste trecătoarea Khunjerab. Acesta se întinde pe o distanţă de peste 800 de kilometri. Ea uneşte Turkestanul chinez ((Xinjiang) cu nordul Pakistanului, şi mai departe cu portul pakistanez Gwadar. Această legătură cu oceanul serveşte mult şi regiunilor închise (enclavizate) din vestul Chinei.
In 1963, Pakistan şi China au încheiat un accord de a construi un drum care să aducă beneficii ambelor ţări. Şoseaua are caracter strategic şi a fost construită de armatele chineză şi pakistaneză între anii 1966-1978 peste lanţul muntos Karakoram, sau Karakorum. Pe timpul lucrărilor şi-ai pierdut viaţa 810 pachistanezi şi 82 de chinezi, atât datorită căderilor în prăpăstii cât şi datorită alunecărilor de teren. Şoseau a urmat o porţiune a străvechiului Deum al mătăsii. In 1986, şoseaua Karakoram a fost deschisă oficial şi leagă China de ţările Asiei Centrale.
Şoseaua trece pe deasupra zonei de subducţie dintre plăcile continentale asiatică şi indiană. Deoarece traversează Azad Kaşmir (partea pakistaneză din Kaşmir), zonă sensibilă de dispută dintre Pakistan şi India, şoseau are o valoare strategică importantă pentru Pakistan, dar şi pentru China.
De altefel, în prezent, valoarea strategică a şoselei primează. Cu toate acestea la 30 iunie 2006 cele două state au semnat o nouă convenţia care prevede reconstruirea şi ameliorarea şoselei. Urmează ca lăţimea ei să crescă de la 10 metri la 30 de metri şi să devină o adevărată autostradă cu capacitate de trafic triplată.
Cele două ţări au prevăzut în plus legarea rutei Karakorum cu portul Gwadar, din Belucistan, cu o linie feroviară, din fonduri chineze. Aceasta se va prelungi până la Rawalpindi.
Pe de altă parte, Pakistanul şi Uzbekistanul prevăd să construiască o cale ferată, care să unească Uzbekistanul cu şoseaua Karakorum.
De altefel, în prezent, valoarea strategică a şoselei primează. Cu toate acestea la 30 iunie 2006 cele două state au semnat o nouă convenţia care prevede reconstruirea şi ameliorarea şoselei. Urmează ca lăţimea ei să crescă de la 10 metri la 30 de metri şi să devină o adevărată autostradă cu capacitate de trafic triplată.
Cele două ţări au prevăzut în plus legarea rutei Karakorum cu portul Gwadar, din Belucistan, cu o linie feroviară, din fonduri chineze. Aceasta se va prelungi până la Rawalpindi.
Pe de altă parte, Pakistanul şi Uzbekistanul prevăd să construiască o cale ferată, care să unească Uzbekistanul cu şoseaua Karakorum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu