Crăciunul este cea mai mare sărbatoare a crestinatății,
moment în care toți credincioșii sarbatoresc Nașterea Mântuitorului. Nu există, totuși, nicio mențiune biblică sau de altă proveniență care sa
indice data de 25 decembrie drept cea în care s-a născut Iisus. In prezent, există mai multe ipoteze
cu privire la originile Crăciunului, dar poate cea mai importantă este cea
privitoare la cultul asiatic al zeului Mithra.
Crăciunul
este cea mai mare sărbatoare a crestinatății, moment în care toți credincioșii
sarbatoresc Nașterea Mântuitorului. Nu există, totuși,
nicio mențiune biblică sau de altă proveniență care sa indice data de 25
decembrie drept cea în care s-a nascut Iisus. In prezent, există mai multe ipoteze
cu privire la originile Crăciunului, dar poate cea mai importantă este cea
privitoare la cultul asiatic al zeului Mithra.
Crăciunul
este cea mai mare sărbatoare a creștinătății, moment în care toți credincioșii
sărbătoresc Nașterea Mântuitorului. Nu există, totuși,
nicio mențiune biblică sau de altă proveniență care sa indice data de 25
decembrie drept cea în care s-a născut Iisus. In prezent, există mai multe ipoteze
cu privire la originile Crăciunului, dar poate cea mai importantă este cea
privitoare la cultul asiatic al zeului Mithra.
Acest zeu s-a născut după unele
legende dintr-o piatră sau dintr-o peșteră în ziua de 25 decembrie, când
păstorii din ținut au venit să i se închine. El a capturat taurul divin pe care
l-a sacrificat pentru a organiza un banchet alături de soare. Din sângele
taurului se spune că au apărut toate plantele și animalele folositoare omului.
Străbătând ziua cerul, Mithra vede și aude totul din cer sau de pe pamânt
întrucât el are 10.000 de ochi și 1000 de urechi. El este înarmat cu o măciucă
de lemn ferecat cu care alungă demonii (alegorie pentru nori) ce năvălesc spre
el. In Iranul arhaic,
Mithra era o divinitate de prim rang. Ii erau consacrate ca simbol și emblemă
crizantemele, trandafirii și era zeul suprem al oștirilor. Cultul lui
Mithra a fost introdus de regele persan Artaxerxes al II-lea (405-362 î.Hr.). Cultul
lui Mithra s-a răspândit și în exteriorul Iranului ajungând
în Imperiul
Roman prin
anul 100 e.N., prin intermediul soldaților romani, cultul lui Mithra fiind un
cult exclusiv pentru bărbați.
Era
cunoscut sub titlul "Deus Sol Invictus". Sărbătoarea cea mai
importantă în cinstea zeului fiind nașterea sa pe 25 decembrie.
După
liberalizarea creștinismului în Imperiul Roman de către Constantin
cel Mare, în februarie-martie, anul 313 e,N (prin edictul de la Mediolanum, azi Milano, semnat împreună cu Licinius) cultul acestui zeu persan a cunoscut un
declin puternic. Senzația de reînviere a gloriei acestuia din perioada lui Iulian
Apostatul (331-363),
a fost urmată mai târziu de dispariția completă a lui din lumea romană. Cultul
lui Mithra a pătruns și în Dacia după cucerirea
traiană din 106 e.N.
Apare
o asemanare mai mult decât izbitoare între data Crăciunului creștin și
săbăoarea nașterii zeului Asiatic. Numeroase voci afirmă că primii creștini au încercat
să facă uitat puternicul cult al lui Mithra. Astfel au înlocuit sărbătoarea acestuia
cu Căciunul. In fond numeroase sărbători păgâne au fost modificate și în locul lor
au fost adatate sărbători creștine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu