vineri, 8 iulie 2016

DATA CRĂCIUNULUI NESIGURĂ


Crăciunul este cea mai mare sărbatoare a crestinatății, moment în care toți credincioșii sarbatoresc Nașterea Mântuitorului. Nu există, totuși, nicio mențiune biblică sau de altă proveniență care sa indice data de 25 decembrie drept cea în care s-a născut Iisus. In prezent, există mai multe ipoteze cu privire la originile Crăciunului, dar poate cea mai importantă este cea privitoare la cultul asiatic al zeului Mithra.
Crăciunul este cea mai mare sărbatoare a crestinatății, moment în care toți credincioșii sarbatoresc Nașterea Mântuitorului. Nu există, totuși, nicio mențiune biblică sau de altă proveniență care sa indice data de 25 decembrie drept cea în care s-a nascut Iisus. In prezent, există mai multe ipoteze cu privire la originile Crăciunului, dar poate cea mai importantă este cea privitoare la cultul asiatic al zeului Mithra. 

Crăciunul este cea mai mare sărbatoare a creștinătății, moment în care toți credincioșii sărbătoresc Nașterea Mântuitorului. Nu există, totuși, nicio mențiune biblică sau de altă proveniență care sa indice data de 25 decembrie drept cea în care s-a născut Iisus. In prezent, există mai multe ipoteze cu privire la originile Crăciunului, dar poate cea mai importantă este cea privitoare la cultul asiatic al zeului Mithra. 
Acest zeu s-a născut după unele legende dintr-o piatră sau dintr-o peșteră în ziua de 25 decembrie, când păstorii din ținut au venit să i se închine. El a capturat taurul divin pe care l-a sacrificat pentru a organiza un banchet alături de soare. Din sângele taurului se spune că au apărut toate plantele și animalele folositoare omului. Străbătând ziua cerul, Mithra vede și aude totul din cer sau de pe pamânt întrucât el are 10.000 de ochi și 1000 de urechi. El este înarmat cu o măciucă de lemn ferecat cu care alungă demonii (alegorie pentru nori) ce năvălesc spre el. In Iranul arhaic, Mithra era o divinitate de prim rang. Ii erau consacrate ca simbol și emblemă crizantemele, trandafirii și era zeul suprem al oștirilor. Cultul lui Mithra a fost introdus de regele persan Artaxerxes al II-lea (405-362 î.Hr.). Cultul lui Mithra s-a răspândit și în exteriorul Iranului ajungând în Imperiul Roman prin anul 100 e.N., prin intermediul soldaților romani, cultul lui Mithra fiind un cult exclusiv pentru bărbați.
Era cunoscut sub titlul "Deus Sol Invictus". Sărbătoarea cea mai importantă în cinstea zeului fiind nașterea sa pe 25 decembrie.

După liberalizarea creștinismului în Imperiul Roman de către Constantin cel Mare, în februarie-martie, anul 313 e,N (prin edictul de la Mediolanum, azi Milano, semnat împreună cu Licinius) cultul acestui zeu persan a cunoscut un declin puternic. Senzația de reînviere a gloriei acestuia din perioada lui Iulian Apostatul (331-363), a fost urmată mai târziu de dispariția completă a lui din lumea romană. Cultul lui Mithra a pătruns și în Dacia după cucerirea traiană din 106 e.N.
 Apare o asemanare mai mult decât izbitoare între data Crăciunului creștin și săbăoarea nașterii zeului Asiatic. Numeroase voci afirmă că primii creștini au încercat să facă uitat puternicul cult al lui Mithra. Astfel au înlocuit sărbătoarea acestuia cu Căciunul. In fond numeroase sărbători păgâne au fost modificate și în locul lor au fost adatate sărbători creștine.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu