Comparat adesea cu Don Juan, Aleksandr Sergheevici Puskin, cel mai mare poet al Rusiei, a trait 113 povesti de dragoste. A murit tanar, impuscat intr-un duel. Focul inimii a fost stins cu un foc de arma.
Mitul sufletului rusesc a facut cariera in
literatura universala. In nici o alta tara din lume nu se iubeste atat de
dramatic, intre agonie si extaz, si nu se moare cu atata usurinta din dragoste.
Desi este o veritabila strabunica a povestilor de iubire, Anna Karenina n-a
fost intrecuta de nici una dintre stranepoatele ei literare. Zbuciumul povestii
ei de iubire ramanand neegalat pana azi... Dar literatura rusa mai are un
reprezentant de elita al iubirilor imposibile, intruchipat, de data asta, de un
poet: Puskin. Aleksandr Sergheevici Puskin, un geniu cu o viata la fel de
fascinanta, de pasionala si vie, precum toate personajele lui.
Cel mai mare poet pe care l-a dat Rusia a avut o existenta
involburata, stapanita de pasiunea pentru femeie, a avut parte de glorie si a
trait drama exilului. Pana cand s-a casatorit, in sfarsit, cu una dintre cele
mai frumoase femei de la curtea tarului, se spune ca a trait 113 povesti de
dragoste. Demonii ascunsi ai pasiunilor carnale i-au subjugat intreaga viata si
l-au dus la pieire.
S-a nascut
in ziua de 6 iunie 1799, la Moscova, intr-o straveche familie de aristocrati
rusi, avand si stramosi germani, scandinavi si africani. Mama lui, Nadejda
Ossipovna Hannibal, a fost nepoata lui Abram Petrovici Hannibal, un sclav
african, adus cadou suveranului Petru cel Mare si care a devenit, gratie
abilitatilor sale deosebite, general de armata si persoana apropiata tarului.
Din acest amestec pestrit de semintii, se naste o personalitate in care se vor
imbina profunzimea si sensibilitatea sufletului rus, cu pornirile patimase,
aproape salbatice, ale sangelui african.
Conaşul Puşca
Temperamentul vulcanic al lui Puskin s-a manifestat atat in dragoste, cat si in opera sa. Versurile sale indraznete, indreptate impotriva sclaviei, ce luase amploare in Rusia, si epigramele ironice la adresa tarului Alexandru I al Rusiei, i-au adus in scurt timp exilul. In 1820, la numai 21 de ani, dupa ce scrie poemul "Oda libertatii", tarul ordona indepartarea poetului incomod din capitala. Apropiatii il salveaza de la o deportare in Siberia, si Puskin, sub forma unui exil deghizat, este trimis ca functionar pe langa generalul Inzov, guvernatorul regiunilor din sud-estul Rusiei. Astfel ajunge in Basarabia, provincie ce se afla la vremea aceea sub dominatie ruseasca.
Viata in Chisinau, o gubernie de la periferia
Imperiului, atat de diferita de cea din Petersburg, fara societate aleasa, fara
saloane luxoase, fara discutii politice, nu era deloc pe placul tanarului poet.
Insa, in scurt timp, Puskin descopera farmecul aparte al acestei asezari. Aflat
la confluenta dintre Europa si Orient, Chisinaul era un oras cu femei frumoase.
Imbinarea dintre traditiile orientale, aparent exotice, si stralucirea
sarmanta, europeana, a avut un efect fericit asupra femeilor din Basarabia. La
vremea aceea, Basarabia, proaspat "eliberata" de rusi de sub
stapanire otomana, nu era un teritoriu cu o populatie densa. Astfel, la
invitatia tarului, aici sosesc oameni din mai multe colturi ale Europei: greci,
nemti, bulgari, ucraineni. Moldovencele, dar si grecoaicele,
"incuiate" pana de curand in iatacuri, in conformitate cu obiceiurile
musulmane, facusera brusc cunostinta cu civilizatia europeana vestica, cu
balurile mascate, cu romanele erotice frantuzesti, cu revistele de moda.
Doamnele de la Chisinau si-au pastrat eleganta si sensibilitatea rasariteana,
dar au adoptat un stil de viata modern, tipic occidental, devenind nestapanite
in dragoste, patimase, uneori apropiindu-se de frivolitate.
Prin natura sa ardenta, si la cei 21 de ani ai sai, Puskin a constientizat ca, de fapt, in aceasta lume ce emana senzualitate, se afla in elementul sau. De-a lungul celor trei ani petrecuti in Basarabia, se arunca orbeste in zeci de aventuri amoroase, atragand invidia si oprobriul barbatilor. Ca o consecinta obligatorie, este implicat in tot atatea dueluri, ceea ce-i atrage si o porecla din partea moldovenilor: "conasul Pusca".
Prin natura sa ardenta, si la cei 21 de ani ai sai, Puskin a constientizat ca, de fapt, in aceasta lume ce emana senzualitate, se afla in elementul sau. De-a lungul celor trei ani petrecuti in Basarabia, se arunca orbeste in zeci de aventuri amoroase, atragand invidia si oprobriul barbatilor. Ca o consecinta obligatorie, este implicat in tot atatea dueluri, ceea ce-i atrage si o porecla din partea moldovenilor: "conasul Pusca".
Iubiri pe malul Prutului
Prin maniere elegante, cu infatisarea sa exotica, usor negroida, si cu marea sa sensibilitate poetica, Puskin reusea sa suceasca mintile pana si celor mai cuminti domnisoare din familii nobile. La scurt timp dupa stabilirea la Chisinau, la o serata care reunise aristocratia orasului, face cunostinta cu vestitul general Raievski, eroul bataliei de la Borodino, din 1812, si cu cele trei fiice ale acestuia, Caterina, Elena si Maria. In mod firesc, Puskin se indragosteste de toate cele trei distinse domnisoare si le seduce, provocand un adevarat scandal. Maria, viitoarea printesa Volkonskaia, indragostita, la randul ei, si luptand pentru onoarea barbatului ce-o cucerise, scria in jurnalul sau: "Poet fiind, Puskin a simtit o datorie de onoare in a fi indragostit de toate femeile frumoase si tinere pe care le intalnea".
Dar scandalul a fost rapid eclipsat de unul si mai
mare. Puskin pica, el insusi, de asta data, in mrejele seducatoarei Ludmila
Sekora Inglezi, o tiganca recunoscuta in Chisinau pentru frumusetea ei, dar si
pentru numeroasele aventuri extraconjugale. Se spune ca Ludmila, sotia
boierului Inglezi, mare proprietar de terenuri, fusese cumparata de la o
familie de tigani. Bruneta, cu ochii verzi si nestapaniti, il impresionase atat
de profund pe poet, ca acesta uita complet ca era casatorita, ignora privirile
iscoditoare ale oamenilor si sfideaza pericolul care il pandea. Fericirea lor
nu dura insa prea mult. Intr-o zi, Puskin si Ludmila se plimbau nestingheriti
intr-un parc din centrul Chisinaului. Intotdeauna, la asemenea intalniri era
prezent si un baiat care statea de paza, ca nu cumva cei doi indragostiti sa
fie surprinsi intr-o postura necuviincioasa. Chinuit de banuiala ca sotia ii
este necredincioasa, Inglezi o urmarea indeaproape de cateva zile, fara insa a
reusi sa aiba o dovada convingatoare. Pana in acea zi cand, turbat de gelozie,
a navalit pe aleile parcului, scotocind fiecare coltisor mai ferit pentru a
vedea cu ochii lui cum ii este patata onoarea. De abia reusi baiatul sa ii
avertizeze pe amanti de apropierea amenintatoare a lui Inglezi. Puskin si
doamna sa scapara ca prin urechile acului din calea maniosului sot, insa
fusesera, totusi, vazuti. In ziua urmatoare, Inglezi o incuie in casa pe
Ludmila si pleca sa se intalneasca cu Puskin, pe care il provoca la duel.
Foarte orgolios si nepasator fata de propriul destin, Puskin nu rata ocazia de
a se duela, s-ar putea spune, "calendaristic", astfel ca accepta imediat
lupta cu Inglezi. Confruntarea sangeroasa de pe esafodul onoarei se stabili
pentru ziua urmatoare. Din fericire, guvernatorul Ivan Nikitici Inzov, pe langa
care Puskin lucra ca functionar, este informat si reuseste ingenios sa evite o
posibila tragedie. Il pedepseste pe poet cu zece zile de arest la domiciliu,
iar lui Inglezi ii acorda permisiunea sa plece pentru un an in strainatate,
impreuna cu sotia sa. Negustorul intelege aluzia si accepta propunerea
generoasa a guvernatorului. A doua zi, cand Puskin afla devastat despre brutala
separare, Ludmila era deja departe...
Dragoste de tiganca
Se pare ca tanarul poet rus avea o slabiciune pentru femeile cu sange tiganesc. Nici nu se stinsese bine focul dragostei pentru Ludmila, ca in viata lui aparu Zamfira, tot tiganca, tot frumoasa, de care s-a indragostit la fel de patimas. A cunoscut-o in imprejurimile satului Dolna, unde se afla conacul boierului Ralli-Arbore, cu care se imprietenise si la care isi petrecea zilele dogoritoare de vara. Impreuna cu boierul, Puskin cutreiera estul Basarabiei, colinele Nisporenilor si codrii Moldovei. Intr-o zi, ajung la o satra de tigani, robi ai lui Ralli, care munceau din greu, primind ca simbrie posibilitatea de a fi liberi vara, cu conditia ca toamna sa revina la mosie. Printre puradei, la umbra unui nuc, Puskin zareste o tanara frumoasa, imbracata cu haine barbatesti, cu "sarovari" (salvari) purpurii si cu rubasca alba, brodata. Parul negru ca abanosul i se scurgea pe umeri si pe solduri, pe cap avea o caciulita de blana alba, de oaie, iar la gat o salba din monede de argint. Fata statea turceste si fuma dintr-o pipa. Indragostit la prima vedere, poetul il convinge pe Ralli sa-l lase pentru o perioada in satra.
Se spune ca ar fi trait acolo timp de o luna, din iulie pana in august, ca "invitat de onoare" in cortul bulibasei, tatal Zamfirei. Ziua se cufundau in tihna codrilor batrani, tinandu-se de mana, iar seara se asezau pe marginea unui paraias, ce acum poarta numele "Izvorul Zamfirei", privindu-se tacuti. Caci tiganca nu stia ruseste, iar poetul, nici atat, tiganeste. Povestea spune ca Zamfira, foarte iscusita la ghicitul in palma, i-ar fi prezis soarta: va lua de nevasta o femeie foarte frumoasa, dar care "nu va face nici cat cizma lui", caci ii va aduce pieirea. Dar Zamfira nu ii apartinea intru-totul lui Puskin, iubea in taina un tigan. Si intr-o dimineata, Puskin se trezi in cortul bulibasei fara iubita sa. In zadar o striga, in zadar o cauta prin locurile pe unde obisnuiau sa se plimbe. Zamfira disparuse. Iar el nu avea sa o mai vada niciodata. Dupa cativa ani, pe cand locuia la Odesa, Ralli i-a scris o scrisoare in care ii povestea ca Zamfira fusese injunghiata mortal de tiganul cu care fugise. Frumusetile Basarabiei si dragostea pentru tiganca Zamfira l-au inspirat pe Puskin sa scrie poemul "Tiganii".
Iubita cu "şalul negru"
Dar muza poetului Puskin din "perioada Basarabia" nu a fost Zamfira, nici Ludmila, ci grecoaica Calipso. S-au intalnit la un bal organizat de un boier moldovean, unde grecoaica a oferit invitatilor un mic concert de chitara. Despre ea se spunea ca "avea o voce calda, fascinanta, nu numai atunci cand vorbea, dar mai ales atunci cand canta la chitara cantece turcesti".
Calipso
Polichroni, despre care se zvonea prin Chisinau ca in tineretea ei timpurie
fusese amanta Lordului Byron, fugise din Constantinopol dupa declansarea
revoltei populatiei grecesti impotriva otomanilor, si se stabilise impreuna cu
mama ei in Chisinau.
Puskin se trezeste prins intr-o pasiune stranie
pentru aceasta femeie, care nu era deloc frumoasa, dupa cum o descrie si Filip
Vighel, un prieten apropiat al poetului: "Avea o statura foarte mica, cu
fata lunga, cu nas mare si ochi imensi". De la inceput Puskin a indragit-o
pentru simplul fapt ca era grecoaica, el fiind un sustinator entuziast al
luptei grecilor de eliberare de sub turci. In acelasi timp, femeia cu voce
angelica ii starnea si admiratia, caci insusi Byron fusese dezmierdat de
bratele ei.
Poetul ii dedica poezia "Salul negru":
"Pe cand fusesem tanar si-ncrezator, trufas,/ O tanara grecoaica iubit-am
patimas".
Desi ducea o viata extravaganta in Chisinau,
participand la toate balurile si petrecerile, jucandu-si ultimii bani la
jocurile de carti si biliard, desi era iubit si iubea cele mai ravnite femei
ale orasului si se duela constant pentru inimile lor, Puskin se plictisise
cumplit de monotonia provinciei. "Adio, Chisinau soios..." va spune
poetul dupa trei ani de pribegie in tinuturile Moldovei, indreptandu-se catre
Odesa. Nici aici, insa, nu ramane pentru mult timp, caci poetul intra din nou
in conflict cu autoritatile tariste, care-l trimit in exil, de asta data in
nord-vestul Rusiei, in satul Mihailovskoie, langa Pskov. Desi departe de viata
intensa a marilor orase, carora le poarta un dor arzator, Moscova si
Petersburg, Puskin nu duce o viata anosta. Accepta cu mare placere toate
invitatiile la petreceri si serate, pentru a-si indulci viata de surghiun.
Aventurile amoroase si pasiunile trecatoare se tin lant si aici. Nu putea
ramane devotat unei singure femei, ca si cum geniul nelinistit al dorintelor
senzuale s-ar fi razvratit impotriva-i. Acest periplu de la o amanta la alta il
trudea, il chinuia si ii innegura existenta. Dar numai in aceasta zvarcolire
continua se manifesta si geniul sau creator. Perioada exilurilor a fost,
paradoxal, si cea mai prolifica.
In 1826, dupa ridicarea pedepsei de catre tarul
Nicolae I, Puskin se muta la Moscova. In iarna anului 1828, la un bal, o
intalneste pe Natalia Goncearova, o tanara de 16 ani, de o frumusete
tulburatoare. Puskin se indragosteste nebuneste de ea si o cere de sotie, dar
familia ei se opune. Era o "partida" aproape imposibila, care a
declansat imediat multe barfe si clevetiri in cercurile inaltei aristocratii
din "Palmyra Nordului", asa cum era denumita capitala Rusiei. Mult
mai tanara decat Puskin, de o frumusete covarsitoare, bruneta, cu ochii verzi
si un profil de statuie antica, Natalia nu parea deloc potrivita pentru poetul
flusturatic, a carui reputatie era deja prea bine stiuta. Aproape trei ani s-a
luptat cu refuzul constant al familiei Goncearov, pana cand tatal isi da,
intr-un final, acceptul. In 1831, dupa nenumarate escapade amoroase, Puskin se
insoara cu Natalia Goncearova. Dupa cum noteaza in controversatele
"Insemnari de taina", Natasa este a 113-a iubita a sa si, poate,
ultima.
Se spune ca
inainte de ziua nuntii, in ultimele zile de burlacie, Puskin s-ar fi dus la una
dintre fostele sale iubite, tiganci. "Ma insor, dupa cum ai auzit.
Canta-mi ceva sa-mi alungi umbra de tristete si sa-mi poarte noroc". Tania
si-a luat vioara si i-a interpretat o piesa atat de trista, ca Puskin a
izbucnit in lacrimi, ingropandu-si capul in palme. Tiganca s-a oprit uimita si
l-a intrebat ce s-a intamplat. "Cantecul asta m-a sfasiat. Anunta o mare
tristete, nicidecum bucurie".
Desi casatoria lor parea una fericita, Natalia dand
nastere la patru copii, pentru Puskin aceasta perioada este una de grele
incercari, de amaraciuni si deceptii. Desi nu se mai afla sub pedeapsa
exilului, poetul este indeaproape urmarit, opera cenzurata, calatoriile
limitate. Ultimii ani ai existentei sale involburate sunt marcati de griji
materiale si de o atitudine ostila din partea oficialitatilor, sunt ani de
insingurare sufleteasca. Se refugiaza pentru o perioada in oraselul Tarskoe
Selo (Satul Regal), unde traieste linistit cu Natalia. Nu pentru mult timp
insa, caci are nenorocul ca familia imperiala sa-si mute resedinta tot acolo,
pe timp de vara. Sotia poetului, femeie de o frumusete rara, admirata de toti
barbatii, i-a placut tarului in mod deosebit. Pentru a o avea in preajma, ii
ofera lui Puskin o slujba la Curte. Atributia de istoriograf al Curtii
imperiale era mult prea neinsemnata, fiind umilitoare pentru marele poet.
"Tarului nu i-a convenit ca nu am primit cu umilinta si recunostinta
rangul meu. Pot fi supusul imparatului... dar sluga si mascarici nu voi fi nici
imparatului ceresc", scria in jurnalul sau. Astfel, se poate spune ca
tarul impuscase doi iepuri deodata: il avea sub supraveghere stricta pe
incomodul poet si se bucura de prezenta frumoasei sale sotii.
Nefericirea lui Puskin atinge apogeul in 1834, cand
la Sankt Petersburg isi face aparitia un ofiter francez, Georges d'Anthes.
Frantuzul nu era orisicine, ci fost senator, ce frecventa cercurile diplomatice
de la Moscova si Petersburg, ajungand astfel protejat al baronului de
Heeckeren, ambasadorul Tarilor de Jos in Rusia. Cu trasaturi fine, inalt,
impunator, in uniforma regala, d'Anthes devenise atractia balurilor din
Petersburg si barbatul visurilor mai multor doamne din inalta societate.
Natalia se simte atrasa de chipesul locotenent francez si intre cei doi se
stabileste o legatura puternica, desi platonica. Din scrisorile lui d'Anthes
catre baronul Heeckeren reiese ca, desi cei doi facusera o pasiune nebuna unul
pentru celalalt, intre ei nu existase niciodata o relatie intima. "Ea s-a
dovedit a fi mult mai puternica decat mine. De peste 20 de ori mi-a cerut sa am
mila de ea, de copiii ei, de viitorul ei, si in acele clipe era frumoasa ca un
inger coborat de pe cer... si a ramas pura, fidela sotului ei". Dar zvonul
facea deja inconjurul saloanelor, ajungand pana la urechile lui Puskin.
Foarte
plauzibila este teoria pe care unii istorici o sustin, potrivit careia legatura
celor doi a fost "inflorita" si apoi raspandita, spre deliciul
cercurilor inalte, de catre autoritatile tariste, tocmai pentru indepartarea
poetului. Se stia prea bine faptul ca Puskin era un barbat extrem de gelos,
navalnic si orgolios, si nu ar fi suportat o asemenea jignire cumplita.
Asteptarile lor au fost confirmate. La primirea unei scrisori anonime cu
caracter ofensator, care facea referire la infidelitatea sotiei sale, Puskin il
provoaca pe d'Anthes la duel. Acesta cere un ragaz de 15 zile, timp in care,
pentru a alunga orice indoiala, se casatoreste cu sora Nataliei.
.
Ultimul duel
Ultimul duel
Conflictul celor doi ramane insa deschis si, in februarie 1837, poetul ii adreseaza cumnatului sau o scrisoare dura. Ca raspuns, d'Anthes il provoaca la duel.
Dimineata zilei de 8 februarie era mai mohorata
decat toate celelalte de pana atunci. O ceata groasa se asezase peste padurea
de pe malul paraului, ce purta, parca, un nume predestinat, Ciornaia Recika
(Paraul Negru), acolo unde doi barbati aveau sa infrunte moartea in numele
onoarei si al dragostei. Conditiile duelului, stabilite de trufasul Puskin, au fost
pe viata si pe moarte, si nu dadeau adversarilor nici o sansa de supravietuire,
datorita distantei foarte mici de la care se tragea. "Eu nu am o dorinta
limpede de a muri, dar ma comport ca si cum as cauta moartea cu toate
puterile", scria poetul in "Insemnari de taina".
Pe cararuia ingusta, inzapezita, la o distanta de 20 de pasi unul de celalalt, se aflau Puskin si d'Anthes. Secundantul da semnalul. D'Anthes trage primul. Puskin cade. Toti se reped catre el, chiar si adversarul. Desi ranit, cere rivalului sa se intoarca la locul sau, trece peste durerea cumplita provocata de rana din stomac si trage. D'Anthes cade si el, insa nu este ranit decat in mana.
Pe cararuia ingusta, inzapezita, la o distanta de 20 de pasi unul de celalalt, se aflau Puskin si d'Anthes. Secundantul da semnalul. D'Anthes trage primul. Puskin cade. Toti se reped catre el, chiar si adversarul. Desi ranit, cere rivalului sa se intoarca la locul sau, trece peste durerea cumplita provocata de rana din stomac si trage. D'Anthes cade si el, insa nu este ranit decat in mana.
Grav ranit, Puskin a fost transportat pe brate, de
catre secundanti, la locuinta sa din centrul capitalei. Medicii insa nu i-au
dat nici o sansa: rana era fatala. Dupa doua zile de agonie, Puskin moare, pe
10 februarie 1837, la ora 14.45. Ceasornicul din camera poetului a fost oprit
de prietenii sai exact la ora mortii. Asa a ramas incremenit pana astazi.
Pentru
frumoasele sale poezii de dragoste, cat si pentru curajul cu care incriminase
regimul despotic al tarului, Puskin era deja considerat poetul neamului. Vestea
mortii sale s-a raspandit cu repeziciune, iar strada pe care se afla casa lui
s-a umplut de o mare de oameni. Autoritatile erau vadit ingrijorate de o
posibila demonstratie antitarista. Astfel, in mare taina, din ordinul lui
Nicolae I, sicriul este ridicat in miez de noapte, ascuns intr-o troica si dus
la Mihailovskoie. Acolo, Puskin va fi ingropat langa mama sa, in zorii zilei.
Astfel s-a stins cel mai mare poet al Rusiei. In focul dragostei. Sub focul unui pistol. Dincolo de moarte, ramane in memoria omenirii nu doar prin versurile sale care se inscriu in patrimoniul literaturii universale, ci si prin felul nebunesc in care a celebrat dragostea si viata.
Astfel s-a stins cel mai mare poet al Rusiei. In focul dragostei. Sub focul unui pistol. Dincolo de moarte, ramane in memoria omenirii nu doar prin versurile sale care se inscriu in patrimoniul literaturii universale, ci si prin felul nebunesc in care a celebrat dragostea si viata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu